SK EN UA
Médiá

2. 12. 2013

Blíži sa ostrý štart novej organizácie na trhu s elektrinou

Zákulisie elektroenergetického trhu v súčasnosti pripomína úľ. Ostrý štart novej organizácie na trhu s elektrinou sa nezadržateľne blíži. Od prvého januára 2014 všetky jeho subjekty, podľa Vyhlášky ÚRSO č. 24/2013 Z.z., ktorou sa ustanovujú pravidlá pre fungovanie vnútorného trhu s elektrinou a vnútorného trhu s plynom, budú vo fakturácii za prevádzkovanie systému a systémové služby, zúčtovanie odchýlok a zúčtovanie rozdielov používať jednotne vyhodnotené údaje organizátorom krátkodobého trhu s elektrinou, spoločnosťou OKTE, a.s.
Ide o zjednotenie systému, od merania až k fakturácii, pre všetky subjekty na trhu s elektrinou, aby nevznikali rozdiely. V súčasnosti si totiž každý prevádzkovateľ sústavy spravuje dáta za svoju sústavu vo vlastnom informačnom systéme a neexistuje jednotná databáza meraných dát. Vznikalo množstvo nedorozumení a problémov, najmä pokiaľ išlo o reklamácie.
OKTE, a.s., pri zúčtovaní odchýlok zatiaľ pracuje s dátami od viacerých prevádzkovateľov sústav, výslednú bilanciu zostavuje až na základe agregátov z viacerých zdrojov. Boli problémy pri identifikácii reklamovaných údajov v rámci zúčtovania odchýlok. Trh si žiadal systémové riešenia.
Počas nábehu nového systému v priebehu tohtoročného júla postupne nahlasovali výrobcovia a prevádzkovatelia sústav údaje do informačného systému XMtrade®/ISOM, ktorý už nejaký čas pre organizátora krátkodobého trhu s elektrinou pripravovala spoločnosť sféra, a.s. Každý z týchto subjektov musí mať uzatvorenú Zmluvu o poskytovaní dát na výkon činností správy a zberu údajov so spoločnosťou OKTE, a.s.
Údaje z vyše 2000 zmlúv bolo potrebné presne zaznamenať do informačného systému a skontrolovať ich presnosť a nadväznosťna jednotlivé procesné úkony, ktoré sú vylaďované v súlade s vyhláškou ÚRSO, zákonom o energetike a daňovou a účtovnou legislatívou.
Osobitne v čase najväčších horúčav boli horúce aj telefonické linky Call Centra, ktoré zriadili v OKTE, a.s., i v spoločnosti sféra, a.s., a príčinou nebolo počasie. Napriek systémovému prístupu OKTE, a.s., uskutočneniu viacerých seminárov a workshopov v spolupráci so spoločnosťou sféra, a.s., ktoré boli zamerané na informovanie používateľov informačného systému operátora meraní, bolo nesmierne veľa otázok, spresnení a opráv. Zachytávali a spracovávali ich vyčlenení pracovníci OKTE, a.s., a to najmä v Call Centre.
Pritom je nutné zdôrazniť, že za správnosť údajov, poskytnutých organizátorovi krátkodobého trhu s elektrinou zodpovedajú tí, ktorí ich nahlasujú, teda výrobcovia elektriny, prevádzkovatelia prenosovej, regionálnych distribučných, miestnych distribučných sústav a priamych vedení.
Nový spôsob správy a zberu nameraných údajov má viacero výhod. Zabezpečená bude centrálna evidencia všetkých odberných a odovzdávacích miest za celú Elektrizačnú sústavu SR na základe takzvaných EIC kódov. Taktiež bude centrálna evidencia prevádzkovateľov sústav a priamych vedení a samozrejme aj výrobcov elektriny. Namerané údaje budú posielané po jednotlivých odberných a odovzdávacích miestach osobitne za odber a osobitne za dodávku elektriny. Údaje budú k dispozícii v jednom centrálnom bode a budú členené podľa jednotlivých prevádzkovateľov sústav. A čo je podstatné, jednoznačnejšie bude možné identifikovať chybu v meraní v rámci procesu zúčtovania odchýlok.
V súčasnosti sú dolaďované nadväzujúce systémy, mimoriadne úsilie je sústredené na nový model centrálnej fakturácie, ktorá sa dotýka tarify za systémové služby a tarify za prevádzkovanie systému. Vzhľadom na v súčasnosti pripomienkovanú novelu Vyhlášky ÚRSO č.24/2013 Z.Z. sa očakáva, že práce aj v tejto časti dostanú ešte ďalšie nové impulzy na zmeny v zadaniach.
Už z toho je zrejmé, že mimoriadny pracovný ruch neustane ani po 1.1.2014.

celý článok: 100 kB
/Zdroj: www.energie-portal.sk/

Mohlo by vás zaujímať

SPX 2025: Predstavili sme inovácie v aukciách záruk pôvodu

Na jubilejnom 20. ročníku Jesennej konferencie SPX sme predstavili pripravované novinky, ktoré zásadne zmenia spôsob obchodovania so zárukami pôvodu na Slovensku. Účastníkom sme ukázali, ako naše t...

Zažite ENERGOFÓRUM® 2025 ešte raz – Aftermovie

Atmosféra, odborné diskusie, energia ľudí aj nové inšpirácie – to všetko sme zažili spolu s vami na tohtoročnej konferencii ENERGOFÓRUM®  2025V aftermovie prinášame najlepšie momenty, ktoré vystihu...

Na konferencii eFocus sme diskutovali o rozvoji spotových trhov s elektrinou v Európe

Digitalizácia zásadne mení spôsob, akým sa v Európe obchoduje s elektrinou. Aj tento rok sme boli súčasťou konferencie eFocus, ktorá sa konala 20. novembra 2025 v Bratislave – ako jej hlavný partne...

;

Vyplňte krátky formulár a my vás budeme kontaktovať.

Odoslaním formulára dávate súhlas so  spracovaním osobných údajov

Priamy kontakt
Peter Chochol
riaditeľ úseku obchodu
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Priamy kontakt
Lucia Hacurová
manažérka pre komunikáciu
Lucia.Hacurova@sfera.sk
+421 904 430 629
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Priamy kontakt
Martin Holiš
riaditeľ úseku služieb
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Priamy kontakt
Chochol Peter
riaditeľ úseku obchodu
obchod@sfera.sk
+421 2 50213142
Všeobecný kontakt
obchod@sfera.sk
+421 2 502 131 42

Tieto stránky sú chránené reCAPTCHA a spoločnosťou Google a platia Pravidlá ochrany osobných údajovZmluvné podmienky.

You are using an outdated browser. You can update it on this page.